A Gébárti-tó jövője

September 4, 2016

A 31 ha-os Gébárti-tó védett természeti érték. Az 1976-ban épített víztározó jelenleg nem körbejárható. Főként horgászok, strandolók, turisták és pihenni vágyók használják. A dombok ölelésében az odalátogatót nyugodt, csendes és gyönyörű környezet fogadja. Az erdős területeket tisztások teszik változatossá. A tó déli oldala parkosított, szépen kiépített, a nyírfák, füzek, kacsák, hattyúk idilli hangulatot árasztanak. Az erdő minősége különösen a keleti partszakaszon hiányos és kifogásolható.

A tavat több szempontból is fejleszteni érdemes. Az elképzelésekről 2009. júliusában cikk jelent meg a Zalai hírlapban. Számos ötlet látott napvilágot, ilyen a vízi-színpad, jetski pálya kialakítása is.

Gébárt

Gébárt-tó – Keleti partvonala

Az extrémsport központot helyesen, máshol látja jogosultnak a városvezetés. A kerékpárút kiépítése továbbra is szerepel a fejlesztési elképzelések között. A természetközeli miliőben, aszfalt burkolatú kerékpárút megépítése véleményem szerint elhibázott lenne. Tempósabb kerékpáros kör,  kevesebb mint negyed órát venne igénybe kellemetlen ívekkel.

gebarti-to-fejlesztese

A műhold képen bejelölt nyomvonalon célszerűbb lenne egy kisebb helyigényű, csendes, esetleg kavicsos, lehetőleg inkább gumi burkolatú futópálya kialakítása, mely hosszabb és intenzív kikapcsolódást jelenthetne a kocogni, futni vágyóknak. A város elkötelezett a “sportváros” cím megtartásához, melyhez hozzá tartozik a népszerű és divatos tömegsport támogatása. Ennek alappillére lehetne az igényes és egyedi futóútvonal.

Gébárti Tó

A tó, déli  részénél a gátnál

sam_0232

Nyugati patkó – a tó névadója egy eltünt középkori település

sam_2147

Keleti patkó, fahíddal – a tavat két kis patak táplálja.

A futók számára jelen állás szerint a belvároshoz közelebb eső kisebb méretű Vizslaparkban kerül kiépítésre egysávos “rekortán” futóutvonal 400 m-hosszan. fottás. zaol.hu

 A megépült futókörökre az országban számos szép példa van pl:

Margitsziget

Margitsziget – futókör 5,35 km – közvilágítással

SAM_1342

Debrecen, Nagyerdő, futókör – 1,1 km, kivilágított

Kisebb városban is nagyszerű útvonalat alakítottak ki, ilyen pl.: Balatonfüredi Kiserdő

Advertisements

A Rédics – Zalaegerszeg vonal Berzsenyi Dániel u. és MÉH telep között, a Páterdombi iparvágányra helyezése  430 m új építésű pálya és 2070 m helyben átépülő vasúti pálya építése szükséges.

Az iparvágány nyomvonala:

Zalaegerszeg-paterdombi-iparvagany

Képek a meglévő Iparvágányról:

Páterdombi Iparvágány

Fenyő utca – a Baráth Ferenc u. irányába

Páterdombi Iparvágány

Fenyő utca – a Baráth Ferenc u. irányába

DSC08576

Gyalogos átkelő a Pipa hegyi út és a Baross Gábor u. között

Páterdombi Iparvágány

Közúti átkelő a Juhász Gyula u. -nál

Páterdombi Iparvágány

MÉH Telep

 Előzmények:

A vasúti forgalom Páterdombi Iparvágányra való helyezés, hálózati projektként a RING közúti körgyűrű részeként 2016 és 2019 közötti megvalósítással szerepel. 2014-es Zalaegerszeg Integrált Településfejlesztési Stratégiájában.

forrás: www.vasutallamosak.hu

forrás: www.vasutallamosak.hu, az IMCS megépítésével lehetőség nyílik az állomás előtti terület korabeli, zöldebb parkosabb átalakítására a bicikliút összekötésére.

Zalaegerszeg Városa a fejlesztési koncepcióban elkötelezte magát, hogy fejleszti az elővárosi közlekedését, melynek része egy Intermodális Közlekedési Központ, továbbiakban IMCS létestésítése is. A projekt kiterjed a buszpályaudvar és a vasútállomás közös elhelyezésére, így komfortossá teszi az utazást, megkönnyíti az átszállást. A FŐMTERV Zrt. készített 2015.-ben tanulmányt.

A blogbejegyzés a messzebbről érkezőkről, és a tovább utazókról szól. Úgy gondolom, a város távolsági tömegközlekedésének javítása érdekében érdemes a vasutat fejleszteni. Zalaegerszegen jelenleg kevesen használják a kötött pályát, vasútról-vasútra átszálló utas nem sok akad, a Zalai Megyeszékhely nem jelentős vasúti csomópont. Véleményem szerint egy gazdaságosan működő IMCS-hez a vasúti hálózat fejlesztésére van szükség. Jelentős utasszám hatékonnyá, gazdaságossá teheti a közlekedési csomópont létrehozását. Az IMCS-t véleményem szerint Nekeresden kellene felépíteni, mégpedig azért, mert a jövőben itt érinthetné a legtöbb utas a csomópontot pl: (17),23,25 vonalakat, tény hogy ezzel az IMCS a belvárostól messzebbre kerül . Az Olai telepítés számos szempontból is előrelépés, ám optimista: Azt feltételezi, hogy a Nemzetközi személyvonat forgalom fejlődni fog, a vonatok fordítás nélkül továbbhaladhatnak, sajnos azonban a jelenlegi helyzet az, hogy mindössze csupán egy pár Ljubljanába tartó vonat van közlekedik tovább. Amennyiben nem lesz IMCS, helyben maradt a vasútállomás, akkor az elavult állapot konzerválja a Páterdomb elszigeteltségét.  A város belső vasúti problémáinak részletes boncolgatása nem része ennek a bejegyzésnek, ugorjunk hát a meglévő, kapcsolódó vonalak áttekintésére:

Budapest - Gellért hegy

Click and View my closer photo from the bridge

Budapestre a 2000-es évek elején felújítotott 25-ös vonalon, ezt követően a 20-as számú  vonalon, végül a 30a vonalon haladva juthatunk el 3 óra körüli legrövidebb menetidővel számolva. A szűk keresztmetszet a Boba – Székesfehérvár, 20-as számú vonal jelenti, mely jelenleg lassú, és elavult. A menetrend szerint a vonat átlagsebessége a megállókkal 74 km/h. A NIF Zrt. honlapja alapján a felújításra 2010-re kiviteli tervek készültek, a vonal fejlesztésére. Sajnos a Herend – Ajka szakasz az átépítés után is csak 80 km/h sebességű lesz, így a potenciális utasok a gyorsabb eljutás érdekében továbbra is az autót vagy az autóbuszt választhatják nagyobb tömegek vélhetően továbbra se váltanak vasútra ilyen kis léptékű fejlesztés hatására. Az alábbi, térképen látható, hogy a vonalvezetés Városlődnél közel sem XXI. századi,  a nyomvonal korrekcióra szorul, addig is minden alkalommal  pl. az Ajkára, Szombathelyre, Sárvárra, Zalaegerszegre, Mariborba, Ljubljanába tartó utasok fizethetik a plusz kilométereket és perceket. A 2013.-as Közlekedési Fejlesztési Stratégia a Budapest – Zalaegerszeg a vonalon kis potenciált, és alacsony vasúti jelenlétet lát. Talán Nyugat-Európa, Graz, Triest felé kiépíthető közvetlen vasúti kapcsolat, kitörési pontot jelenthetne Zalaegerszeg és a környék jelenlegi kis potenciáljából.

20-as-vonal-varoslodi-kitero

pokaszepetk-budafok

A 23-as sz. Rédics – Zalaegerszeg vonalon még jelenleg is van fa teherforgalom “forrás: index fórum“. A vonal leromlott állapotban van, a közelmúltban megélt egy jelentős járatritkítást, a személyforgalom átlagsebessége a megállókkal 41 km/h. Ideális esetben meghosszabbítják a vonalat Lendva, Csáktornya, Varasd irányába és felújítják legalább 80 km/h átl. sebességig. Elővárosi közlekedésként, Lenti és a határon átnyúló kapcsolatok létrejöttével bízom benne fenntarthatóvá válik a vonal. A II. Világháború után felszámolt vonalszakasz újbóli összekötését 2007.-ben a szombathelyi Vasútterv Tervező kkt. megvalósulási tanulmányban vizsgálta.

Lendva

A 17-es sz vonalon. Zalaszentivánt elkerülő deltavágányt építésével lehetne Zalaegerszegről közvetlenül Szombathelyt és Sopront elérni. 2015.-ben az Utiber hatástanulmányt készített, a delta segítségével 10 perces menetidő megtakarítással számolnak Szombathelyre. A 23-as és a 17-es vasútvonal között Sárhida és Pölöske vonalában új vasúti összeköttetés kiépítése prosperáló lenne. Zalaegerszeg és Nagykanisza városának, ilyen irányú törekvésről, tervekről nincs tudomásom, pedig így Nagykanizsa, Kaposvár, Pécs válna gyorsabban elérhetővé. Mielőtt azt állítanánk, hogy ez egy drága megoldás, gondoljunk bele hosszútávon a Sárhida Pölöske összeköttetés létesítése a 23-as szakaszon a két jelentős utasforgalmat garantáltan nem hozó állomás (Kisbucsa, Alsónemesapáti) megszüntethetővé válna. A tervezett vonalszakasz rövidebb lenne a meglévőnél, ezzel hosszútávon csökkentené az üzemeltetési költségeket, a tervezett IMCS forgalma növekedhetne. Lásd az elképzelésem az alábbi képre kattintva, a térképen.

zalaegerszeg-kornyezete-vasutvonalak

A képre kattintva letölthető a teljes térkép

76 vagy 75?

August 12, 2015

A Modern Városok Program keretében felvetődött a 76.-os számú főút Zalaegerszeg és az M7-es autópálya közötti szakaszának gyorsforgalmi úttá való fejlesztése, mely azóta a Magyar Közlönyben is megjelent, forrás: zalaegerszeg.hu.

Környezeti, domborzati szempontok miatt a Zalaegerszeg – Sármellék közti szakasz fejlesztésére az 75-ös Bak, Pölöske, Pacsa, Zalaapáti útvonal lenne előnyösebb. Ez a megoldás szerepel Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Településfejlesztési koncepció, Város Külső megközelítésének javítása fejezetében is. A 2 km-el rövidebb nemrég felújított, megerősített, forrás: zaol.hu 76.-os Nagykapornakon, Zalacsányon keresztül vezető, völgyek harántolta, út drága létesítmények viadukt, alagutak megvalósításával lenne környezetbe illeszthető, megvalósítható forrás: wikipedia. A 75-ös út melletti érvként kiemelném, hogy az M9-es úttól függetlenül Lenti, Horvátország irányába is továbbfejleszthető, ezzel a városi kapcsolaton túl regionális, határon túlnyúló kapcsolatot létesíthetne.

75-os-ut-domborzati-hossz-szelvenye

75-ös útvonal – átl. meredekség: 1.6 %

A 76-os út mellett Zalacsány határában

A 76-os út mellett Zalacsány határában forrás: panoramio.com

76-os-ut-domborzati-hossz-szelvenye

76-os útvonal – átl. meredekség: 2.9 %

Ötletes-vegyes megoldásként érdemes bemutatna a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ által közölt 5C-jelű fejlesztési elképzelést. E szerint Zalaegerszeget Nyugat felé haladva kétszer kétsávos 76-os úton Kisbucsa közelében érnénk el az M9-est, melyet Pacsánál hagynánk el, innen M75-ös autóúton, haladnánk Zalaapátig, végül az M76-os autóúton érnénk el az M7-est. A megoldás előnye, hogy az M9-es felé tereli a forgalmat.

zeg-uthalozat-fejlesztese-kkk-1000_700

Lánchíd u. közműkiváltás

Lánchíd u. – közműkiváltás keresztmetszet (FŐMTERV Zrt.) Az épület metszete a KÖZTI tervei alapján

várkert Bazár Szárazárok színpaddal 2014 - Készítette: Nagy Dániel

Szárazárok színpaddal – Készítette: Nagy Dániel

Neoreneszánsz kert - 2014

Neoreneszánsz kert – készítette: Nagy Katalin

itiner-vadaspark

József Attila emléktúra

Forrás: Cartographia and Ferencvárosi Természetbarát egyesület

Pesthidegkút

This is Pesthidegkút, you can also watch photo from Újlaki hegy from: Panoramio.

Alsó jegenye Völgy

You can also watch photo about Alsó Jegenye Völgy, Solymár from panoramio.

Virág

 

 

 

 

 

 

Virág a hegyen

DSC05317

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bogár

Budaörs

 

Budaörsi hegyek you can also watch further photo about Sorrento rocks on panoramio.